De cryptowereld is verre van veilig. Dagelijks verliezen mensen geld doordat ze in foute projecten investeren, wallets leeggeroofd worden of er vindt weer een hack bij een exchange plaats. Ook raken velen simpelweg hun private keys kwijt en hebben zo nooit meer toegang tot hun tokens. Een partij die hier verandering in wilt brengen is BLUE.
– English version: read the full transcript here. –
Wij spraken hierover met oprichter Uni Banker. Gesitueerd in Austin, Texas leidt hij sinds de zomer van 2017 als CEO zijn team om hun missie “securing the crypto age” te verwezenlijken. Dit doen ze door een software development kit (SDK) te ontwikkelen die in elke crypto wallet geïntegreerd kan worden.
Wat kan je met deze SDK precies doen?
“Onze software kan je zien als een virus scanner voor crypto. Wij waarschuwen gebruikers wanneer ze een scam token downloaden, detecteren phishing adressen en zorgen ervoor dat niemand je wallet kan binnenkomen. Later dit jaar zullen wij ook een decentralized 2-factor-authentication (2FA) voor Ethereum tokens introduceren. Voor het eerst zullen mensen die hun private key verliezen nog steeds toegang hebben tot hun wallet.
De SDK kan door iedere wallet maker gebruikt worden. Zo kunnen zij aan hun publiek de meest veilige online wallet aanbieden.”
Wat bedoel je met scam tokens?
“Er zijn projecten waarbij de ontwikkelaars in hun code infinite mining mogelijkheden hebben weggestopt. Dit betekent dat zij zelf ongelimiteerd tokens kunnen bijmaken. Deze kunnen zij op een exchange verkopen zonder dat iemand dit kan controleren. Wij controleren de code van een token en waarschuwen mensen als er iets dubieus aan de hand is.”
“BLUE wordt de security layer van crypto.”
Waarom ben je met BLUE gestart?
“Ik denk dat cryptocurrencies en de blockchain technologie zonder goede security oplossingen nooit van de grond zullen komen. Zolang er een grote kans is op diefstal of verlies, dan zal een doorsnee persoon dit niet gaan gebruiken. Wij ontwikkelen een security layer omdat de industrie dit nodig heeft.”
Jullie product lijkt uitermate geschikt om door exchanges gebruikt te gaan worden. Kijken jullie nog naar andere markten?
“Wij zijn ook geïnteresseerd om met e-commerce sites te werken. Wij kunnen ze helpen om gebruikers te identificeren, het voorkomen van fraude en het versoepelen van gecompliceerde processen zoals het geven van refunds. Al deze zaken zijn nodig om crypto ook daadwerkelijk als een online betaalmiddel te gaan gebruiken.”
Over twee jaar dan is BLUE…
“Mijn visie voor BLUE is dat wij de enige gedecentraliseerde oplossing zijn voor de problemen die wij vandaag zien in crypto. Niet alleen omdat wij het meest veilige payment systeem creëren, maar ook omdat deze het makkelijkst in gebruik is. Voor de consument die onze wallet gebruikt, maar ook voor de ontwikkelaars die onze SDK zullen integreren.”
Wat is de grootste uitdaging van dit project?
“In Ethereum wallets zitten veel zwakke plekken (vectors) waar hackers misbruik van kunnnen maken. Het identificeren van al deze vectors én hier ook makkelijke implementeerbare solutions voor de SDK te ontwikkelen is erg lastig. Dit komt mede omdat elke wallet een andere code base gebruikt en weer net anders werkt. Het is vrij eenvoudig om een Ethereum wallet te maken, maar het is extreem complex om een veilige te bouwen.”
Hoeveel mensen kunnen doen wat BLUE doet?
“Er zijn veel mensen met blockchain of financial security engineering ervaring in de wereld, maar het probleem is dat veel teams niet over beide beschikken. Ik kan je niet echt een getal geven, maar ik schat dat er minder dan 100 mensen zijn die iets als BLUE kunnen maken.
Dat is ook mijn probleem met ICO’s; ze bedenken en beloven producten die alleen maar gemaakt kunnen worden door een handjevol mensen. Deze mensen zijn echter helemaal niet beschikbaar voor dat werk. Het ophalen van geld met een ICO is niet de beste manier om een blockchain bedrijf op te bouwen; je moet dit simpelweg leren en dat kost tijd.”
“Ik hou ervan om nieuwe projecten te starten en daar ben ik ook goed in.”
Wat heb je hiervoor gedaan?
“Ik werk al mijn hele leven in de IT. Zo heb ik bij VISA een team geleid dat de banking software voor hun klanten ontwikkelde. Wij hielden ons bezig met het authenticeren van gebruikers via 2FA, het invoeren van vingerafdruk/gezichtsherkenning scanners en de deployment hiervan. Daarnaast zit ik in het AI board van Microsoft waar wij ideeën ontwikkelen voor de product vision van hun machining learning systemen.”
Heb je al eerder een eigen bedrijf geleid?
“Alweer bijna tien jaar geleden heb ik mijn eerste softwarebedrijf opgericht waarmee we miljoenen gebruikers hadden. Onze team bestond op een gegeven moment uit dertig man. De meeste start-ups waarbij ik betrokken ben geweest hebben veel succes gehad door het aanbieden van white label producten.”
Loop je een persoonlijk risico door met BLUE te zijn gestart?
“Er is altijd een financieel risico wanneer je een goed betaalde baan verlaat. Ik ben echter iemand die risico’s neemt. Ook heb ik nooit echt plezier gehad wanneer ik voor iemand anders zijn bedrijf werkte. Ik hou ervan om nieuwe projecten te starten en daar ben ik ook goed in.”
De identiteit van het team is tot op heden nog onbekend. Schaadt deze anonimiteit het vertrouwen in BLUE?
“Ons doel is niet om de waarde van de BLUE token zo hoog mogelijk te krijgen. Wij willen dat mensen ons product gaan gebruiken. Als iemand onze software niet wilt gebruiken omdat wij anoniem zijn, dan begrijp ik dat. Er zijn zoveel scams in crypto. Aan de andere kant is het juist typisch iets voor crypto om anoniem te zijn. Achter Bitcoin zit ene Satoshi Nakamoto. Hoeveel geld gaat daar wel niet in om?”
Hoe zit de dagelijkse gang van zaken eruit bij een nog jong crypto project als dat van jullie?
“Waarschijnlijk gaat het er bij ons anders aan toen dan bij andere crypto projecten, omdat ons team al erg ervaren is. Wij werken niet veel anders dan andere software bedrijven. Zo houden we een dagelijkse stand-up waar onze doelen en issues bespreken. Wekelijks hebben we een grote meeting om de strategische doelen te bespreken. Op deze manier kunnen we goed vaart maken.”
Het team werkt remote. Vind je dat een efficiënte manier van werken?
“Ja, daar ben ik een groot voorstander van. Wij werken met mensen in verschillende tijdzones, sommige werken liever ’s avonds, andere willen weer vanuit elke plek in de wereld kunnen werken. Een remote team is niet alleen efficiënter, maar deze vrijheid bevordert ook het geluk en (werk)plezier. Ik kan niet genoeg benadrukken dat wanneer mensen gelukkig zijn met de manier waarop zij kunnen werken, zij ook het beste zullen presteren.”
BLUE is begonnen met een airdrop waarbij de tokens gratis verdeeld zijn. Waarom heb je niet gekozen voor een ICO waarmee je op zijn minst $10 miljoen had kunnen ophalen?
“Hier zijn veel redenen voor, maar de belangrijkste is dat ik heel sterk geloof in het eerst maken van een werkend product dan het verkrijgen van funding. Wanneer wij iets maken dat waarde heeft en geld oplevert, dan is er ook geen behoefte aan externe fondsen.
Ik denk dat in de toekomst meer crypto projecten als airdrop zullen starten. Dit geeft een team en de community eromheen namelijk de juiste stimulans om samen te groeien. Met een ICO zijn er voor een team nog weinig financiële prikkels over om er echt voor te gaan. Stel je voor dat je op je eerste dag van je studie al je diploma krijgt; hoe hard zou je de komende vier jaar dan nog studeren?”
Hoe betaal je de teamleden?
“Wij hebben allemaal zelf in BLUE geïnvesteerd. Onze teamleden hebben allemaal al succesvolle carrières gehad en hoeven niet elke maand uitbetaald te worden. Wij zijn heilig overtuigd dat dit project succesvol zal zijn.”
Communities zijn belangrijk in crypto. Heeft deze dynamiek je manier van werken veranderd?
“Zeker. We besteden met onze community managers veel tijd om onze boodschap, waarden en missie op de juiste manier te communiceren. Normaliter zouden we dat vooral intern doen en met ons product zelf. In crypto is het belangrijk om regelmatig met iedereen in de chat te zitten, mensen te enthousiasmeren en de community te laten groeien.”
Voel je een verantwoordelijk tegenover de mensen die in BLUE geïnvesteerd hebben?
“Wij hebben van niemand een investering ontvangen, maar ik voel me zeker verbonden met de mensen in onze community. We betrekken ze in onze productontwikkeling en willen ze niet teleurstellen.”
Uni’s favorieten
- Programmeertaal
“Go, daarna misschien Swift. Ik zou er graag meer mee willen werken.” - App
“Ik gebruik ze weinig. Twitter misschien.” - Boek
“1Q84 van Murakami, maar ik lees vooral non-fictie.” - Film
“Goodfellas.” - Serie
“The Office. Ik heb dat zoveel keer opnieuw gekeken.” - Muziek
“Ik kan niet één artiest noemen, er zijn zoveel favorieten. Ik ben vooral fan van creatieve, alternatieve muziek dan van popmuziek.” - Sport
Is Overwatch (video game. red) een sport? - Stad
“Austin natuurlijk.” - Eten
“Een ouderwetse Po Boy vind ik top.”
BLUE: Trading Analyse van Crypto Helden
Wij zijn erg enthousiast over BLUE en hebben deze munt als lange termijn investering in ons portfolio. Als een van de weinige crypto projecten heeft BLUE al een werkend product – dat zelfs al geld oplevert.
Eigenlijk is BLUE een ouderwetse bootstrapped start-up die stapsgewijs een antwoord zal geven op een duidelijke behoefte: mensen zekerheid geven dat hun crypto bezittingen veilig zijn opgeslagen. Het businessmodel van een SDK ontwikkelen – zodat wallet makers zelf geen aandacht meer aan het immer lastige en tijdsrovende onderdeel (security) hoeven te besteden – kan een domino-effect qua adoptatie teweeg brengen.
De officiële naam, Ethereum Blue, is zeer knullig gekozen. Het dekt de lading van waar het project voor staat totaal niet. Het geeft zelfs het beeld van een goedkope Ethereum knock off, alsof het, ironisch genoeg, om een scam project gaat. Hopelijk zal het onlangs aangestelde marketingteam hier verandering in aanbrengen.
Er zijn nog geen directe concurrenten van BLUE actief. In hetzelfde vaarwater zitten misschien Ethos (universal coin wallet) en Quantstamp (ICO auditing service), maar de propositie en doelgroep is duidelijk anders. De marketcap van deze projecten (>$100 miljoen) toont echter wel aan dat BLUE (<$10 miljoen) nog ontzettend hard kan groeien.
Wanneer de crypto markt wakker wordt en ziet dat 90% van de munten in omloop pure shit is, dan zal dit geld ergens naartoe moeten. Grote kans dat dit naar legitieme projecten als BLUE zal gaan. De kennis en het netwerk van het team (Microsoft, Shopify, VISA) maakt tevens een samenwerking met grote partijen reëel.
Op de korte termijn verwachten we een lichte prijsstijging. Op 12 april presenteert het team een vernieuwde whitepaper en een roadmap update. Dit soort events genereren altijd aandacht waarmee traders een snelle winst kunnen maken.
Gebruik de wallet
Probeer zelf de beta versie van de BLUE Wallet uit. Deze werkt vooralsnog alleen als Chrome extension. In de toekomst kan je gebruik maken van alle (security) features wanneer je er BLUE tokens ter waarde van $15 op hebt staan. Een slim verdienmodel dat ook nog eens een positieve invloed heeft op de waarde van de BLUE token.
Bezoek de website van BLUE voor meer informatie: https://www.etherblue.org en volg het team op Twitter.